Log In

Изкуството да живееш на две колела

ЕВРОПЕЙСКИ СЪЮЗ
Европейски фонд за регионално развитие
Оперативна програма “Регионално развитие” 2007-2013
www.bgregio.eu
Инвестираме във Вашето бъдеще!
Проектът се финансира от Европейския фонд за регионално развитие и
от държавния бюджет на Република България

oprr-logoИзкуството да живееш на две колела

Все повече европейци избират да карат велосипед вместо кола

 Традициите не са това, което бяха. Велосипедът не е това, за което доскоро го мислехме – жадуван подарък в детството, символ на младежки приключения, напомняне, че трябва да отделяме повече време за спорт и общуване с природата. Днес велосипедът е начин на живот и начин на мислене. Той е символ на съвременната ни свобода, окована от големия град.
Статистиката е категорична – велосипедът се превръща в основно превозно средство за голяма част от европейските граждани, отегчени от висенето по спирките на градския транспорт и задръстванията.

 Лондончани, например, вече свикнаха с гледката да виждат кмета на столицата Борис Джонсън на две колела. Наречете го популизъм, но целта му не е личен PR, а да „зарази“ всички с амбицията си Лондон да стане най-чистото и зелено място на света. Британският премиер Дейвид Камерън също често ходи на работа с любимия си велосипед. През 2008-а Министерството на транспорта на Великобритания задели 100 милиона лири за развитие на велосипедния транспорт, а пътният правилник беше адаптиран за удобство на колоездачите. На желаещите бяха раздадени специални карти, чрез които те могат безплатно да наемат който си пожелаят велосипед. Първият половин час е безплатен и, ако след изтичането на 30-те минути колелото не бъде върнато на някоя от стоянките, се плаща наем от 1 лира на час. Всеки може да предаде старото си колело на специално оторизирани екипи, които го ремонтират и го предоставят безплатно на нуждаещите се.

 В Холандия сигурно всеки втори е с велосипед, но да видиш кралицата да върти педалите е гледка, на която дори те извръщат глава с усмивка. В Амстердам 40% от целия трафик се осъществява с велосипеди. Разработена е скъпа програма за предотвратяване на  кражбите им. А сега са там се заели с амбициозната задача – да се построи гараж за паркиране на 10 000 велосипеда в централната гара.

 На практика в Дания всеки човек притежава велосипед. Именно затова от много години Копенхаген е известен като „града на велосипедите“. В момента 32% от работещите се придвижват с велосипед до работни си места. 50%  от тях казват, че този начин на стигане до работа е най-бърз и лесен, тъй като велоалеи са широки и добре използвани. Те често са отделени от основните платна и понякога имат свои собствени светофари. В един от градските квартали – известната общност Християния, автомобилите пък са забранени напълно.

 След отделянето на 2,5 милиона евро през 2009-а за разширяване на велосипедната система в Берлин вече има 80 км велоалеи на широките улици и 50 км – по тротоарите. Колоездачите са се удвоили през последните десет години и сега в града има 400 000 велосипедисти всеки ден, което е общо 12% от общия трафик.

 На 22 март 2007 г. градският съвет в Барселона започна дейност насърчаваща използването на велосипедите като обществен транспорт. След като се сдобиете с карта за велосипед може да си вземете такъв от всеки от 100-те велостанции в града.

 В Норвегия е изобретен първият в света велолифт или т.нар. trampe, който всъщност става една от основните туристически атракции на построения върху множество хълмове град Трондхайм. Въпреки стръмните улици 18% от населението на Трондхайм карат велосипеди ежедневно, за да стигнат до работа или училище. Норвегия има за цел да повиши трафика на велосипеди до най-малко 8% от целия трафик до края на 2015 година.

 В Ню Йорк велоалеи има на мостовете, които свързват континенталната част на града с островите, а най-дългата от тях е дълга 17 мили. В други градове са създадени условия да изминеш част от пътя, въртейки педалите, а след това да се качиш на влак или автобус от предградието, в което живееш, до офиса в центъра. В специалните вагони превозът на велосипеди е безплатен – купува се само билет за пътника. Най-често влаковете са на 2 етажа, като във всеки на първото ниво има стойки за 40 велосипеда. В метрото също има вагони за хора с колелета, но и на спирките местата за паркирането им не са малко. Автобусите са оборудвани със стойки за колелета в предната си част. Същите имат и новите варненски рейсове.

 В САЩ и в Япония за служителите, които идват на работа с колело, са създадени всевъзможни удобства на велостоянките – те са оборудвани с душ и шкафчета за съхранение на лични вещи. Така, идвайки на работа, чиновникът може да вземе душ след въртенето на педалите, да смени удобните спортни дрехи с костюм. Така здравословният начин на живот не се отразява на качествената работа в офиса.

 Дейвис е малък град в САЩ от около 65 000 души, който обаче разполага с над 160 км велоалеи. 17% от жителите на града се придвижват до работа с велосипеди. Още преди много години жителите на  града гласували да се премахнат автобусите до държавното училище. Така се насърчили децата да се придвижват до училище пеша или с велосипед.

Коментари

Tagged under

Избрани публикации за Варна

Военноморски музей

 Сградата на Военноморския музей е построена през 1893- 1894г. от архитект А. И. Пиер. През 1911г. е купена от италианския консул граф Асарето. Той …

Слънчев часовник на морска гара

 Слънчев часовник краси кръговото на Морска гара. Той е вторият слънчев часовник във Варна. Изграден е от изцяло естествени материали-метал, дърво и к…

Най-голямата детска площадка във Варна

На 16.08.2015г. беше открита най-голямата детска площадка във Варна. Тя се намира в Морската градина в близост до тенискортовете и е разположена …

Градски часовник

 Идеята за издигане на представителен градски часовник се реализира през 1888 г., когато кмет е Кръстю Мирски.Варненската община прави поръчката за из…

Римски терми

 Намиращи се в югоизточната част на съвременния град Варна Римски терми (бани) са най-голямата обществена антична сграда, открита досега в България. С…

Площад "Независимост"

360 градуса панорама на площад "Независимост" град Варна

Вълноломът

 Вълноломът е завършен окончателно през 1908 г.. Той се състои от две части. Предназначението му е да предпазва кейовете от вълните и наносите, както …

Музей на здравето

 Музеят е открит през 1985 г. Експонатите са разположени на площ от 400 кв.м. в три експозиционни зали и две фоайета. Първата зала обхваща времето от …

Художествен музей Георги Велчев

 Художественият музей Георги Велчев представя творчеството на художника Георги Велчев. Музеят съществува от 1961 г. и разполага с пет изложбени салона…

Археологически музей

 През лятото на 1906 г., в едно от помещенията на Девическата гимназия се открива експозицията на музея. Днес археологическия музей се помещава в сгра…

Делфинариум

 Делфинариумът е открит на 19.08.1984 г. Сградата представлява пространствена постройка с размери 30х30 м. и височина 14 м. Трибуните са три с 1200 ме…

Морска градина/Приморски парк

Простира се успоредно на морския бряг. Отворен за посещения: целогодишно. Вход: безплатен    Национален паметник на градинарството и парковот…

Площада пред Катедралата

Площада пред Катедралния храм "Свето Успение Богородично" и кръстовището на булевард Мария Луиза и Владислав Варненчик. [ggpkg id=1790 width='740' he…

Аквариум

 ''Аквариум Варна'' е център за популяризиране на черноморската флора и фауна, на хидрологичните и хидрохимични особености на Черно море. Идеята за по…

Фонтани за най-малките във Варна

 Варна посреща лято 2015г. с обновени шадравани. Те са част от проекта "Естетизация и модернизация на главни пешеходни зони и зони за обществен отдих …

Площад „България“

Сухия шадраван на площад "България" Варна Кръстовището на булевард Княз Борис І, ул. Воден, ул. Михаил Колони [ggpkg id=1806 width='740' height='4…

Дом на народния флот- Военноморски клуб

 През 1899г. е открит Военноморския клуб.Той е построен в ренесансов стил и е една от най-забележителните сгради в морския град. Сградата е по- изв…

Фонтанът на пл. „Независимост“

 Фонтанът на пл. „Независимост“  изстрелва воден стълб с височина до 41 м. Съоръжение разполага с над 2000 цветови комбинации, което го превръща в кра…

Аладжа манастир

  Аладжа манастир е български средновековен скален манастир, който се намира на около 15 км от Варна и на 3 км от Златни пясъци. На турски аладжа озна…

Побити камъни

 Защитената местност „Побити камъни” се намира на около 20 км западно от гр. Варна, започвайки на няколко километра южно от гр. Белослав, на север око…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Прочетете още:
Военноморски музей

 Сградата на Военноморския музей е построена през 1893- 1894г. от архитект А. И. Пиер. През 1911г. е...

Варненски залив и пристанище

 Варненският залив е вторият по-големина по българското крайбрежие след Бургаския. Дължината му е 5км, ширината-7.4км., а...

Затвори