Log In

Изкуството да живееш на две колела

ЕВРОПЕЙСКИ СЪЮЗ
Европейски фонд за регионално развитие
Оперативна програма “Регионално развитие” 2007-2013
www.bgregio.eu
Инвестираме във Вашето бъдеще!
Проектът се финансира от Европейския фонд за регионално развитие и
от държавния бюджет на Република България

oprr-logoИзкуството да живееш на две колела

Все повече европейци избират да карат велосипед вместо кола

 Традициите не са това, което бяха. Велосипедът не е това, за което доскоро го мислехме – жадуван подарък в детството, символ на младежки приключения, напомняне, че трябва да отделяме повече време за спорт и общуване с природата. Днес велосипедът е начин на живот и начин на мислене. Той е символ на съвременната ни свобода, окована от големия град.
Статистиката е категорична – велосипедът се превръща в основно превозно средство за голяма част от европейските граждани, отегчени от висенето по спирките на градския транспорт и задръстванията.

 Лондончани, например, вече свикнаха с гледката да виждат кмета на столицата Борис Джонсън на две колела. Наречете го популизъм, но целта му не е личен PR, а да „зарази“ всички с амбицията си Лондон да стане най-чистото и зелено място на света. Британският премиер Дейвид Камерън също често ходи на работа с любимия си велосипед. През 2008-а Министерството на транспорта на Великобритания задели 100 милиона лири за развитие на велосипедния транспорт, а пътният правилник беше адаптиран за удобство на колоездачите. На желаещите бяха раздадени специални карти, чрез които те могат безплатно да наемат който си пожелаят велосипед. Първият половин час е безплатен и, ако след изтичането на 30-те минути колелото не бъде върнато на някоя от стоянките, се плаща наем от 1 лира на час. Всеки може да предаде старото си колело на специално оторизирани екипи, които го ремонтират и го предоставят безплатно на нуждаещите се.

 В Холандия сигурно всеки втори е с велосипед, но да видиш кралицата да върти педалите е гледка, на която дори те извръщат глава с усмивка. В Амстердам 40% от целия трафик се осъществява с велосипеди. Разработена е скъпа програма за предотвратяване на  кражбите им. А сега са там се заели с амбициозната задача – да се построи гараж за паркиране на 10 000 велосипеда в централната гара.

 На практика в Дания всеки човек притежава велосипед. Именно затова от много години Копенхаген е известен като „града на велосипедите“. В момента 32% от работещите се придвижват с велосипед до работни си места. 50%  от тях казват, че този начин на стигане до работа е най-бърз и лесен, тъй като велоалеи са широки и добре използвани. Те често са отделени от основните платна и понякога имат свои собствени светофари. В един от градските квартали – известната общност Християния, автомобилите пък са забранени напълно.

 След отделянето на 2,5 милиона евро през 2009-а за разширяване на велосипедната система в Берлин вече има 80 км велоалеи на широките улици и 50 км – по тротоарите. Колоездачите са се удвоили през последните десет години и сега в града има 400 000 велосипедисти всеки ден, което е общо 12% от общия трафик.

 На 22 март 2007 г. градският съвет в Барселона започна дейност насърчаваща използването на велосипедите като обществен транспорт. След като се сдобиете с карта за велосипед може да си вземете такъв от всеки от 100-те велостанции в града.

 В Норвегия е изобретен първият в света велолифт или т.нар. trampe, който всъщност става една от основните туристически атракции на построения върху множество хълмове град Трондхайм. Въпреки стръмните улици 18% от населението на Трондхайм карат велосипеди ежедневно, за да стигнат до работа или училище. Норвегия има за цел да повиши трафика на велосипеди до най-малко 8% от целия трафик до края на 2015 година.

 В Ню Йорк велоалеи има на мостовете, които свързват континенталната част на града с островите, а най-дългата от тях е дълга 17 мили. В други градове са създадени условия да изминеш част от пътя, въртейки педалите, а след това да се качиш на влак или автобус от предградието, в което живееш, до офиса в центъра. В специалните вагони превозът на велосипеди е безплатен – купува се само билет за пътника. Най-често влаковете са на 2 етажа, като във всеки на първото ниво има стойки за 40 велосипеда. В метрото също има вагони за хора с колелета, но и на спирките местата за паркирането им не са малко. Автобусите са оборудвани със стойки за колелета в предната си част. Същите имат и новите варненски рейсове.

 В САЩ и в Япония за служителите, които идват на работа с колело, са създадени всевъзможни удобства на велостоянките – те са оборудвани с душ и шкафчета за съхранение на лични вещи. Така, идвайки на работа, чиновникът може да вземе душ след въртенето на педалите, да смени удобните спортни дрехи с костюм. Така здравословният начин на живот не се отразява на качествената работа в офиса.

 Дейвис е малък град в САЩ от около 65 000 души, който обаче разполага с над 160 км велоалеи. 17% от жителите на града се придвижват до работа с велосипеди. Още преди много години жителите на  града гласували да се премахнат автобусите до държавното училище. Така се насърчили децата да се придвижват до училище пеша или с велосипед.

Коментари

Tagged under

Избрани публикации за Варна

Къде да разпуснем през почивните дни

1."Калимански хан"- Ханът се намира на 14 км. от град Варна. Комплексът разполага с механа, слънчева тераса, лятна градина, езерце и охраняем паркинг.…

Природонаучен музей

 Природонаучният музей във Варна е създаден през 1960 г. Музеят изучава и популяризира геологията, растителния и животинския свят на Черно море и бълг…

Аквариум

 ''Аквариум Варна'' е център за популяризиране на черноморската флора и фауна, на хидрологичните и хидрохимични особености на Черно море. Идеята за по…

Музей на здравето

 Музеят е открит през 1985 г. Експонатите са разположени на площ от 400 кв.м. в три експозиционни зали и две фоайета. Първата зала обхваща времето от …

Морска гара

 Морска гара Варна е едно приятно място за разходки край морето. Доскоро пространството, което е прилежаща зона на І и ІІ кейово място на Пристанище …

Вълноломът

 Вълноломът е завършен окончателно през 1908 г.. Той се състои от две части. Предназначението му е да предпазва кейовете от вълните и наносите, както …

Археологически музей

 През лятото на 1906 г., в едно от помещенията на Девическата гимназия се открива експозицията на музея. Днес археологическия музей се помещава в сгра…

Градски часовник

 Идеята за издигане на представителен градски часовник се реализира през 1888 г., когато кмет е Кръстю Мирски.Варненската община прави поръчката за из…

Площада пред Катедралата

Площада пред Катедралния храм "Свето Успение Богородично" и кръстовището на булевард Мария Луиза и Владислав Варненчик. [ggpkg id=1790 width='740' he…

Художествен музей Георги Велчев

 Художественият музей Георги Велчев представя творчеството на художника Георги Велчев. Музеят съществува от 1961 г. и разполага с пет изложбени салона…

Варненски залив

360 градуса панорама към варненския залив и яхтеното пристанище.    

Морска градина/Приморски парк

Простира се успоредно на морския бряг. Отворен за посещения: целогодишно. Вход: безплатен    Национален паметник на градинарството и парковот…

Римски терми

 Намиращи се в югоизточната част на съвременния град Варна Римски терми (бани) са най-голямата обществена антична сграда, открита досега в България. С…

Морска Гара - Панорама

360 градуса панорама на морска гара Варна. Северна част Южна част на морска гара, яхтено пристанище …

Слънчев часовник на морска гара

 Слънчев часовник краси кръговото на Морска гара. Той е вторият слънчев часовник във Варна. Изграден е от изцяло естествени материали-метал, дърво и к…

Фонтани за най-малките във Варна

 Варна посреща лято 2015г. с обновени шадравани. Те са част от проекта "Естетизация и модернизация на главни пешеходни зони и зони за обществен отдих …

Делфинариум

 Делфинариумът е открит на 19.08.1984 г. Сградата представлява пространствена постройка с размери 30х30 м. и височина 14 м. Трибуните са три с 1200 ме…

Централен вход на Морската градина

Морската градина (Приморският парк) е един от символите на град Варна. Това е площад "Антон Новак" и централен вход на парка, който е с площ около 800…

Аладжа манастир

  Аладжа манастир е български средновековен скален манастир, който се намира на около 15 км от Варна и на 3 км от Златни пясъци. На турски аладжа озна…

Дом на народния флот- Военноморски клуб

 През 1899г. е открит Военноморския клуб.Той е построен в ренесансов стил и е една от най-забележителните сгради в морския град. Сградата е по- изв…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Прочетете още:
район „Одесос“

Район „Одесос” е създаден  1995 година. Населението в района е над 87000 жители. Районът е централен,...

ДКЦ ІV – Варна ЕООД

  ”Диагностично консултативен център 4-Варна” ЕООД гр. Варна е разположен в центъра на града в близост...

Затвори